Cano, Janneth T. tutoraYépez, Milton P.2023-03-302023-03-302022-03Yépez, M. (2022). Revisión sistemática del flipped classroom: experiencia del modelo educativo híbrido en la educación. Maestría en Educación. Universidad de Otavalo.http://repositorio.uotavalo.edu.ec/handle/52000/700The changes to new teaching models in view of the Covid-19 pandemic, made us rethink later in a gradual return to classes through the hybrid model applying the reverse class due to the contexts, however, there is a lack of information that presents research to the. In this regard, therefore, there is a need to carry out a systematic review of the literature that presents with scientific clarity the contributions to current education. Thus, the main objective was to identify and analyze the contributions made regarding the Flipped Classroom: Experience of the Hybrid Educational Model in Education. The study is under an investigation with a research design based on a systematic review and meta-analysis with a qualitative and quantitative approach with the exploratory and descriptive level. The collection of information was carried out through the use of Harzing's Publish or Perish as a reliable database. It is worth mentioning that the limitations were the deficiencies in digital skills on the part of teachers and students clearly associated with other factors such as not having technological tools and resources that allow the teaching-learning processes to be effective. This implies that the dynamics of learning changes in the physical face-to-face and virtual, at a virtual distance synchronously and asynchronously, among other ways, have a single purpose, to mediate teaching and learning in a significant way, finally it was evidenced that studies prevail. recent in the period 2020-2022 at the secondary and university level, there are no research cases at the initial and primary level.Los cambios a nuevos modelos de enseñanza en vista de la pandemia Covid-19, hizorepensar posteriormente en un retorno paulatino a clases a través del modelo híbrido aplicando la clase inversa debido a los contextos, sin embargo, se carece de información quepresente investigaciones al respecto, por tanto, existe la necesidad de realizar una revisiónsistemática de literatura que presente con claridad científica los aportes hacia la educaciónactual. Así el objetivo principal fue identificar y analizar los aportes realizados referentes alFlipped Classroom: Experiencia del Modelo Educativo Híbrido en la Educación. El estudio está bajo una investigación con un diseño de investigación basada en una revisión sistemática y metaanálisis con un enfoque cualitativo y cuantitativo con el nivel exploratorio y descriptivo. La recolección de información se realizó mediante el uso del Harzing´s Publish or Perish de base de datos confiables. Cabe mencionar, que las limitaciones fueronlas deficiencias en competencias digitales por parte de los docentes y estudiantes asociados claramente a otros factores como el no contar con herramientas tecnológicas y recursos quepermitan efectivizar los procesos de enseñanza aprendizaje. Esto implica que la dinámica delos cambios de aprendizaje en lo físico presencial y virtual, a distancia virtual de formasincrónica y asincrónica entre otras formas tienen un solo fin, el mediar la enseñanza yaprendizaje de forma significativa, finalmente se evidencio que priman los estudios recientesen el periodo 2020-2022 en el nivel secundario y universitario, no existen casos deinvestigación el nivel inicial y primaria.47p.spaopenAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuadorhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/EducaciónAula virtualModalidad híbridaExperiencia educativaEducaciónRevisión sistemática del flipped classroom: experiencia del modelo educativo híbrido en la educación.masterThesis