Isea Araque, José N. tutorPulloquinga, Marco H.2023-03-302023-03-302022-09Pulloquinga, M. (2022). Estrategias andragógicas para la formación de profesionales de enfermería de la Universidad Politécnica estatal del Carchi. Maestría en Educación. Universidad de Otavalo.http://repositorio.uotavalo.edu.ec/handle/52000/697This study is aimed to analyze the andragogical strategies in the quality of educational teaching for the training of nursing professionals, taking into account the stage of development of the student, both physical and psychological, of the students of the sixth semester of the nursing school of the State Polytechnic University of Carchi (UPEC). It is important to mention that teachers do not present andragogic strategies within their class planning, instead they use traditional education methods, which leads to memorization of content, demotivation, lack of interest, decreasing the quality of Higher Education. This research used a quantitative approach, descriptive and field level, where surveys were applied to a specific group and in real time for data collection. The results showed that 77% of teachers have not yet received training on andragogic strategies, 100% of teachers mention that the methodology they apply generates learning problems for their students, 56% of teachers consider themselves facilitators, flexible teachers and counselors, 64% of students do not know what andragogy means, 53% of students mention that teachers are facilitators, flexible and assessors. In conclusion, traditional education is still a big problem today since its methodology and strategies have generated an impact on students’ training. Therefore, to contribute to the educational process, a scheme of andragogical strategies was implemented to facilitate the teacher's knowledge, preparation and organization of his class for the benefit of the student and the quality of Higher Education.El objetivo de este estudio es analizar las estrategias andragógicas en la calidad de enseñanza educativa para la formación de profesionales de enfermería, tomando en cuenta la etapa de desarrollo del estudiante tanto física como psicológica del sexto semestre de la escuela de enfermería de la Universidad Politécnica Estatal del Carchi (UPEC), a través de una observación no estructurada se conoció que los docentes no emplean estrategias andragógicas dentro de su planificación de clase, generando de este modo una educación alejada de los estándares de enseñanza dinámica, solo se limita a la memorización de contenidos, creando desmotivación, falta de interés y disminuye la calidad de Educación Superior. Esta investigación utilizó un enfoque cuantitativo, de nivel descriptivo y de campo, donde se aplicó encuestas a una muestra de estudiantes y docentes del sexto semestre de la carrera de enfermería con el fin de poder obtener la recolección de datos. Como resultados se obtiene por parte de los estudiantes que los docentes no han recibido capacitaciones sobre estrategias andragógicas al tiempo que la metodología que aplican genera problemas en el aprendizaje de sus estudiantes. Se ha llegado a la conclusión que aún existe una educación, vertical, conductista, que afecta los procesos de aprendizaje por parte de los estudiantes de la carrera de enfermería.43p.spaopenAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuadorhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/Calidad educativaEstrategiasEstudianteEnfermeríaEducaciónEstrategias andragógicas para la formación de profesionales de enfermería de la Universidad Politécnica estatal del Carchi.masterThesis