Benavides, Raúl M. tutorCabezas, Katya M.Ramirez, Carla I.2023-04-122023-04-122022-08Cabezas, K. y Ramirez, C. (2022). Inclusión de la etnoeducación en la conservación de los saberes ancestrales. Maestría en Educación. Universidad de Otavalo.http://repositorio.uotavalo.edu.ec/handle/52000/744The article reveals the complexity of ethnic education from a quantitative approach; being the purpose, inclusion of ethnic education in the conservation of ancestral knowledge. The reality determines that ethno-education consists mainly of the right of Ecuadorian ethnic peoples, despite the argument that has been used, ethnoeducational material has been disseminated in order to weaken its invisibility, and support has been sought for its dissemination from different ethnic groups, especially the Afro-Ecuadorian people. The research seeks arguments about the need for ethnoeducation to become a relevant educational instrument to generate a reinforcement of what concerns national ancestral knowledge, in addition to combating structural racism and various scenarios of discrimination that are latent. in our territory. In this article, an analysis of the actions related to the process of incorporation of ethnic education of Afro-Ecuadorians in terms of the curriculum was carried out. In order to know the opinion about its incorporation in the curriculum, teachers from the San Lorenzo canton were consulted, with the purpose of knowing their criteria regarding the importance of ethnic education. The work includes a theoretical support and the study of art on ethnic education. The research approach is quantitative, and to obtain this type of data, a structured survey using the Likert scale was applied to 151 teachers. The results achieved determine the need to include the subject of ethnic education and thus preserve ancestral knowledge.El articulo da a conocer la complejidad de la etnoeducación desde un enfoque cuantitativo; siendo el propósito, inclusión de la etnoeducación en la conservación de los saberes ancestrales. La realidad determina que la etnoeducación consiste centralmente en derecho de pueblos étnicos ecuatorianos, a pesar del argumento que se ha venido manejando, se ha difundido material etnoeducativo a fin de debilitar su invisibilización, y se ha buscado apoyo para su difusión de diferentes etnias, especialmente el pueblo afroecuatoriano. La investigación busca argumentos sobre la necesidad de que la etnoeducación, se convierta en un instrumento educativo relevante para generar un refuerzo de lo que conciernen los saberes ancestrales nacionales, además de combatir lo que respecta el racismo estructural y diversos escenarios de discriminación que se encuentran latentes en nuestro territorio. En este artículo fue realizado un análisis de los accionares relativos al proceso de incorporación de etnoeducación de los afroecuatorianos en lo que respecta el currículo. Para conocer la opinión sobre su incorporación en el currículo, se consultó a docentes del cantón San Lorenzo, con el propósito de conocer sus criterios en cuanto a la importancia de la etnoeducación. El trabajo incluye un soporte teórico y el estudio de arte sobre la etnoeducación. El enfoque de la investigación es cuantitativo, y para obtener dicho tipo de datos, fue aplicada una encuesta estructurada utilizando la escala de Likert a 151 docentes. Los resultados alcanzados determinan la necesidad de incluir la asignatura de etnoeducación y así conservar los saberes ancestrales.29p.spaopenAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuadorhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/EducaciónInclusión socialTradición ancestralCurrículoEducaciónInclusión de la etnoeducación en la conservación de los saberes ancestrales.masterThesis