El Derecho de la Educación de NNA en situación de movilidad humana en Ecuador: Dimensión de Accesibilidad: Caso No. 1497-20-JP
Fecha
2024
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Otavalo
Resumen
El presente trabajo de investigación analizó el derecho a la educación de los niños, niñas y adolescente (NNA) en situación de movilidad humana en Ecuador, con énfasis en la dimensión de accesibilidad, tomando como base principal el caso No. 1497-20-JP de la Corte Constitucional. Referente al caso presentado se identificaron barreras normativas, administrativas y sociales que dificultan el acceso a la educación. El objetivo general fue analizar la política educativa adoptada por el Estado ecuatoriano en relación con la accesibilidad de los NNA en situación de movilidad humana. Se establecieron tres objetivos específicos: identificar los derechos de los NNA en movilidad humana en Ecuador, determinar los parámetros de accesibilidad del derecho a la educación y evaluar la política educativa vigente. La investigación tuvo un enfoque cualitativo, con un diseño documental y analítico basado en el estudio de normativas, jurisprudencia y políticas públicas. Los hallazgos evidenciaron que, a pesar de los avances normativos persisten obstáculos que limitan la integración educativa de los NNA. La Corte Constitucional estableció la obligación del Estado de garantizar medidas inclusivas y correctivas para eliminar prácticas discriminatorias. Se concluye que es necesario fortalecer la implementación de políticas públicas efectivas que permiten la igualdad de oportunidades en el acceso a la educación
This research analyzed the right to education of children and adolescents (NNA) in human mobility in Ecuador, with an emphasis on accessibility, based primarily on Constitutional Court Case No. 1497-20-JP. The case revealed normative, administrative, and social barriers that hinder access to education. The general objective was to analyze the educational policy adopted by the Ecuadorian State regarding the accessibility of NNA in human mobility. Three specific objectives were established: to identify the rights of NNA in human mobility in Ecuador, to determine the parameters of accessibility to the right to education, and to evaluate the current educational policy. The research followed a qualitative approach with a documentary and analytical design based on the study of regulations, jurisprudence, and public policies. The findings showed that, despite normative advances, obstacles persist that limit the educational integration of NNA. The Constitutional Court established the State’s obligation to guarantee inclusive and corrective measures to eliminate discriminatory practices. It is concluded that it is necessary to strengthen the implementation of effective public policies that ensure equal opportunities in access to education.
This research analyzed the right to education of children and adolescents (NNA) in human mobility in Ecuador, with an emphasis on accessibility, based primarily on Constitutional Court Case No. 1497-20-JP. The case revealed normative, administrative, and social barriers that hinder access to education. The general objective was to analyze the educational policy adopted by the Ecuadorian State regarding the accessibility of NNA in human mobility. Three specific objectives were established: to identify the rights of NNA in human mobility in Ecuador, to determine the parameters of accessibility to the right to education, and to evaluate the current educational policy. The research followed a qualitative approach with a documentary and analytical design based on the study of regulations, jurisprudence, and public policies. The findings showed that, despite normative advances, obstacles persist that limit the educational integration of NNA. The Constitutional Court established the State’s obligation to guarantee inclusive and corrective measures to eliminate discriminatory practices. It is concluded that it is necessary to strengthen the implementation of effective public policies that ensure equal opportunities in access to education.
Descripción
Palabras clave
Derecho, Eduación, Movilidad, Infancia Política Educativa
Citación
Ayala. Z. M. (2024). El Derecho de la Educación de NNA en situación de movilidad humana en Ecuador: Dimensión de Accesibilidad: Caso No. 1497-20-JP. Carrera de Derecho. Universidad de Otavalo.