Estrategias para la enseñanza de la interculturalidad a través de herramientas digitales inclusivas desde una perspectiva del paradigma de la complejidad
Fecha
2023-08
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Otavalo
Resumen
El objetivo de la presente investigación, consistió en determinar las estrategias para la enseñanza de la interculturalidad a través de herramientas digitales inclusivas desde una perspectiva del paradigma de la complejidad. Al ser la interculturalidad un concepto amplio y diverso, no todas las instituciones educativas del país poseen estrategias de enseñanza específica para lograr la mencionada educación intercultural. Por otra parte, al habernos hallado inmersos en una era digital, es necesario precisar herramientas digitales que sirvan de apoyo a la educación inclusiva, por ello, se procedió a realizar un trabajo de investigación de campo, es decir, in situ de nivel descriptivo y con un enfoque cuantitativo, se usó como técnica la encuesta y como instrumento el cuestionario, mismo que fue estudiado, tabulando y analizando resultados obtenidos mediante una indagación al personal docente, directivo y DECE. Además, se buscó plantear una serie de herramientas digitales inclusivas específicas para la enseñanza de la interculturalidad con un enfoque pedagógico, a la vez se pretendió usar dichas herramientas como material de apoyo para mejorar los procesos de enseñanza aprendizaje y de esta manera apoyar a la construcción de una educación eficaz, apta y de calidad, tal como lo exige la educación del siglo XXI y como se específica en la carta Magna, la Constitución de la República del Ecuador.
ABSTRACT The objective of this research was to determine the strategies for teaching interculturality through inclusive digital tools from a complexity paradigm perspective. Since interculturality is a broad and diverse concept, not all educational institutions in the country have specific teaching strategies to achieve intercultural education. On the other hand, having found ourselves immersed in a digital era, it is necessary to specify digital tools that support inclusive education, therefore, we proceeded to conduct a field research work, that is, in situ descriptive level and with a quantitative approach, using the survey technique and the questionnaire as an instrument, which was studied, tabulating and analyzing results obtained through an inquiry to teachers, managers and DECE. In addition, we sought to propose a series of specific inclusive digital tools for the teaching of interculturality with a pedagogical approach, at the same time we intended to use these tools as support material to improve the teaching and learning processes and thus support the construction of an effective, suitable and quality education, as required by the education of the XXI century and as specified in the Magna Carta, the Constitution of the Republic of Ecuador.
ABSTRACT The objective of this research was to determine the strategies for teaching interculturality through inclusive digital tools from a complexity paradigm perspective. Since interculturality is a broad and diverse concept, not all educational institutions in the country have specific teaching strategies to achieve intercultural education. On the other hand, having found ourselves immersed in a digital era, it is necessary to specify digital tools that support inclusive education, therefore, we proceeded to conduct a field research work, that is, in situ descriptive level and with a quantitative approach, using the survey technique and the questionnaire as an instrument, which was studied, tabulating and analyzing results obtained through an inquiry to teachers, managers and DECE. In addition, we sought to propose a series of specific inclusive digital tools for the teaching of interculturality with a pedagogical approach, at the same time we intended to use these tools as support material to improve the teaching and learning processes and thus support the construction of an effective, suitable and quality education, as required by the education of the XXI century and as specified in the Magna Carta, the Constitution of the Republic of Ecuador.
Descripción
Palabras clave
Inclusión social, Educación, Estrategias educativas, Enseñanza
Citación
Sarmiento, C. A. (2023). Estrategias para la enseñanza de la interculturalidad a través de herramientas digitales inclusivas desde una perspectiva del paradigma de la complejidad. Maestría en Educación. Universidad de Otavalo