Diseño de actividades en Quizizz para la enseñanza de Matemáticas en 4to EGB, "Unidad Educativa "Alfredo Pérez Guerrero"
Fecha
2025-08
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Otavalo
Resumen
El presente artículo tiene como propósito analizar el uso de la plataforma digital Quizizz como recurso didáctico para potenciar el proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de cuarto año de Educación General Básica de la Unidad Educativa “Alfredo Pérez Guerrero”. El estudio surge ante las dificultades que presentan los estudiantes para comprender los contenidos matemáticos, así como la baja motivación hacia la asignatura debido al uso predominante de metodologías que no son muy activas. Se adoptó una metodología de tipo exploratorio-descriptivo con enfoque mixto, que incluyó la aplicación de encuestas a estudiantes y entrevistas a docentes para conocer sus percepciones. A partir de los resultados obtenidos, se identificó una actitud favorable hacia el uso de recursos digitales interactivos, y se evidenció el potencial de Quizizz como herramienta lúdica capaz de mejorar la motivación, participación y comprensión en matemática. Se concluye que esta plataforma representa una alternativa metodológica innovadora que puede contribuir a transformar el proceso de enseñanza-aprendizaje, haciéndolo más dinámico, significativo y adaptado a los intereses de los estudiantes.
This article aims to analyze the use of the digital platform Quizizz as a didactic resource to enhance the teaching-learning process of mathematics among fourth-year students of Basic General Education at the “Alfredo Pérez Guerrero” Educational Unit. The study arises from the difficulties students face in understanding mathematical content, as well as their low motivation toward the subject, mainly due to the predominant use of non-active teaching methodologies. An exploratory-descriptive methodology with a mixed approach was adopted, including the application of surveys to students and interviews with teachers to gather their perceptions. The results revealed a favorable attitude toward the use of interactive digital resources and highlighted the potential of Quizizz as a playful tool capable of improving motivation, participation, and comprehension in mathematics. It is concluded that this platform represents an innovative methodological alternative that can contribute to transforming the teaching-learning process, making it more dynamic, meaningful, and better adapted to students' interests.
This article aims to analyze the use of the digital platform Quizizz as a didactic resource to enhance the teaching-learning process of mathematics among fourth-year students of Basic General Education at the “Alfredo Pérez Guerrero” Educational Unit. The study arises from the difficulties students face in understanding mathematical content, as well as their low motivation toward the subject, mainly due to the predominant use of non-active teaching methodologies. An exploratory-descriptive methodology with a mixed approach was adopted, including the application of surveys to students and interviews with teachers to gather their perceptions. The results revealed a favorable attitude toward the use of interactive digital resources and highlighted the potential of Quizizz as a playful tool capable of improving motivation, participation, and comprehension in mathematics. It is concluded that this platform represents an innovative methodological alternative that can contribute to transforming the teaching-learning process, making it more dynamic, meaningful, and better adapted to students' interests.
Descripción
Palabras clave
Plataforma Digital Quizziz, Matemáticas, Enseñanza, Educación Básica
Citación
Benalcázar, N. S. (2025). Diseño de actividades en Quizizz para la enseñanza de Matemáticas en 4to EGB, "Unidad Educativa "Alfredo Pérez Guerrero" Educación Básica. Universidad de Otavalo



