Gamificación como herramienta para el desarrollo enseñanza-aprendizaje de estudios sociales de décimo año
Fecha
2023-03
Autores
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Editor
Universidad de Otavalo
Resumen
El presente artículo de investigación tiene como finalidad profundizar en la gamificación como herramienta metodológica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la materia de Estudios Sociales en estudiantes de décimo año de la Unidad Educativa “Santa Juana de Chantal”. Para esto se hará un análisis teórico-práctico, desde el andamiaje social, personal, político y educativo, la problemática vinculada al uso de herramientas tradicionales en la impartición de clases dicha asignatura; lo cual conlleva, desde la hipótesis planteada, un impedimento en el aprendizaje de los estudiantes, y, por consiguiente, perjudica su rendimiento académico. Para afianzar esta investigación, como marco metodológico se tomará como referencia un estudio investigativo-cuantitativo con un diseño no experimental, a través de recolección de datos basadas en encuestas que promueve con una información precisa, para la validación de la hipótesis mediante el análisis estadístico. Se profundizará de igual manera en las conclusiones y recomendaciones aledañas al trabajo ejecutado, para una correcta y sistemática implementación de las herramientas de gamificación dentro de la institución en la cual se realizó el proceso de entrevistas e investigación.
ABSTRACT The purpose of this research article is deepen into gamification as a methodological tool for the teaching-learning process of the subject of Social Studies in tenth-year students of the "Santa Juana de Chantal" Educational Unit. For this, a theoretical-practical analysis will be made, from the social, personal, political and educational scaffolding, the problems linked to the use of traditional tools in the teaching of said subject; which entails, from the proposed hypothesis, an impediment in student learning that impairs academic performance. To strengthen this research, as a methodological framework, a quantitative research study with a non-experimental design will be taken as a reference, through data collection. Based on surveys that promote with precise information, for the validation of the hypothesis through statistical analysis. In the same way, the conclusions and recommendations related to the work carried out will be deepened, for a correct and systematic implementation of the gamification tools within the institution in which the interview and research process was carried out.
ABSTRACT The purpose of this research article is deepen into gamification as a methodological tool for the teaching-learning process of the subject of Social Studies in tenth-year students of the "Santa Juana de Chantal" Educational Unit. For this, a theoretical-practical analysis will be made, from the social, personal, political and educational scaffolding, the problems linked to the use of traditional tools in the teaching of said subject; which entails, from the proposed hypothesis, an impediment in student learning that impairs academic performance. To strengthen this research, as a methodological framework, a quantitative research study with a non-experimental design will be taken as a reference, through data collection. Based on surveys that promote with precise information, for the validation of the hypothesis through statistical analysis. In the same way, the conclusions and recommendations related to the work carried out will be deepened, for a correct and systematic implementation of the gamification tools within the institution in which the interview and research process was carried out.
Descripción
Palabras clave
Educación, Metodología, Estrategias educativas, Motivación
Citación
Visarrea, M. S. (2023). Gamificación como herramienta para el desarrollo enseñanza-aprendizaje de estudios sociales de décimo año. Maestría en Educación. Universidad de Otavalo