Abordaje del Trabajo Infantil desde la perspectiva educativa: Experiencias de docentes en ALDEAS S.O.S de la ciudad de Ibarra.
Fecha
2024-07
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Otavalo
Resumen
El presente estudio aborda el trabajo infantil en Ibarra desde la perspectiva educativa, enfocándose en las experiencias de los docentes en Aldeas SOS de la ciudad de Ibarra. El objetivo general analizar las experiencias y perspectivas de los docentes de las Aldeas SOS frente al trabajo infantil y la educación, debido a que el trabajo infantil sigue siendo un reto significativo que impacta en el desarrollo integral de los niños. Los docentes destacan la necesidad de estrategias educativas sólidas y sostenibles, incluyendo actividades extracurriculares, apoyo psicosocial y formación específica para educadores con el fin de mejorar la calidad de vida de cada niño. Se recalca la importancia de fortalecer los servicios de protección infantil y las campañas de sensibilización para cambiar las actitudes y creencias sociales hacia el trabajo infantil. La combinación de estos esfuerzos puede crear un entorno seguro y protector, permitiendo a los niños acceder a una educación de calidad y desarrollar su potencial, contribuyendo al desarrollo de toda la comunidad. La investigación ofrece una base sólida para futuras políticas e intervenciones, buscando estrategias efectivas para controlar el trabajo infantil y promover el bienestar y los derechos de los niños en situación de vulnerabilidad.
his study addresses child labor in Ibarra from an educational perspective, focusing on the experiences of teachers in SOS Villages in the city of Ibarra. The general objective is to analyze the experiences and perspectives of teachers in SOS Villages regarding child labor and education, since child labor continues to be a significant challenge that impacts the integral development of children. The teachers highlight the need for solid and sustainable educational strategies, including extracurricular activities, psychosocial support and specific training for educators in order to improve the quality of life of each child. The importance of strengthening child protection services and awareness campaigns to change social attitudes and beliefs towards child labor is emphasized. The combination of these efforts can create a safe and protective environment, allowing children to access quality education and develop their potential, contributing to the development of the entire community. The research provides a solid basis for future policies and interventions, seeking effective strategies to control child labor and promote the well-being and rights of vulnerable children.
his study addresses child labor in Ibarra from an educational perspective, focusing on the experiences of teachers in SOS Villages in the city of Ibarra. The general objective is to analyze the experiences and perspectives of teachers in SOS Villages regarding child labor and education, since child labor continues to be a significant challenge that impacts the integral development of children. The teachers highlight the need for solid and sustainable educational strategies, including extracurricular activities, psychosocial support and specific training for educators in order to improve the quality of life of each child. The importance of strengthening child protection services and awareness campaigns to change social attitudes and beliefs towards child labor is emphasized. The combination of these efforts can create a safe and protective environment, allowing children to access quality education and develop their potential, contributing to the development of the entire community. The research provides a solid basis for future policies and interventions, seeking effective strategies to control child labor and promote the well-being and rights of vulnerable children.
Descripción
Palabras clave
Educación, Trabajo Infantil, Experiencias, Docentes
Citación
Palacios, M. P. (2024). Abordaje del Trabajo Infantil desde la perspectiva educativa: Experiencias de docentes en ALDEAS S.O.S de la ciudad de Ibarra. Educación Básica. Universidad de Otavalo.