Desarrollo de la Conciencia Fonológica en niños de tercer E.G.B. del CECIB "Luis Ulpiano De La Torre"
Fecha
2025-02
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad de Otavalo
Resumen
El desarrollo de la conciencia fonológica en un contexto bilingüe representa un desafío para las instituciones educativas interculturales. En este sentido, la investigación tiene como principal objetivo analizar el nivel de desarrollo de la conciencia fonológica en los niños del tercer año de EGB del CECIB Luis Ulpiano de la Torre del cantón Otavalo. Para lo cual, se define un enfoque mixto que examina datos cualitativos y cuantitativos mediante el diseño de dos entrevistas estructuradas, cada una con siete preguntas, dirigidas tanto a la autoridad como al docente de aula; además de la aplicación de la prueba PECO a 25 estudiantes para el análisis de cinco aspectos clave como: identificación, adición, omisión, conocimiento silábico y fonético. Los resultados evidenciaron que el 20% de los estudiantes tienen dificultades en la identificación de fonemas; el 12% presentan deficiencias en la adición de fonemas; el 8% tiene falencias en la omisión de fonemas; el 12% no alcanza un conocimiento silábico satisfactorio; y el 8% no logra desarrollar el conocimiento fonético. Hallazgos que permiten concluir sobre la necesidad de implementar estrategias pedagógicas más efectivas y enfocadas en la reducción de estas deficiencias para superar las interferencias lingüísticas en el proceso de conversión idiomática del kichwa al castellano.
The development of phonological awareness in a bilingual context represents a challenge for intercultural educational institutions. In this sense, the main objective of the research is to analyze the level of development of phonological awareness in children in the third year of EGB at the CECIB Luis Ulpiano de la Torre in the canton of Otavalo. To do so, a mixed approach is defined that examines qualitative and quantitative data through the design of two structured interviews, each with seven questions, addressed to both the authority and the classroom teacher; in addition to the application of the PECO test to 25 students for the analysis of five key aspects such as: identification, addition, omission, syllabic and phonetic knowledge. The results showed that 20% of the students have difficulties in identifying phonemes; 12% have deficiencies in adding phonemes; 8% have deficiencies in omitting phonemes; 12% do not achieve satisfactory syllabic knowledge; and 8% fail to develop phonetic knowledge. These findings allow us to conclude that more effective pedagogical strategies are needed to reduce these deficiencies in order to overcome linguistic interference in the process of language conversion from Kichwa to Spanish.
The development of phonological awareness in a bilingual context represents a challenge for intercultural educational institutions. In this sense, the main objective of the research is to analyze the level of development of phonological awareness in children in the third year of EGB at the CECIB Luis Ulpiano de la Torre in the canton of Otavalo. To do so, a mixed approach is defined that examines qualitative and quantitative data through the design of two structured interviews, each with seven questions, addressed to both the authority and the classroom teacher; in addition to the application of the PECO test to 25 students for the analysis of five key aspects such as: identification, addition, omission, syllabic and phonetic knowledge. The results showed that 20% of the students have difficulties in identifying phonemes; 12% have deficiencies in adding phonemes; 8% have deficiencies in omitting phonemes; 12% do not achieve satisfactory syllabic knowledge; and 8% fail to develop phonetic knowledge. These findings allow us to conclude that more effective pedagogical strategies are needed to reduce these deficiencies in order to overcome linguistic interference in the process of language conversion from Kichwa to Spanish.
Descripción
Palabras clave
Educación, Educación Intercultural Bilingue, Estrategias Educativas, Docencia
Citación
Tituaña, E. D. (2025). Desarrollo de la Conciencia Fonológica en niños de tercer E.G.B. del CECIB "Luis Ulpiano De La Torre" Educación Básica. Universidad de Otavalo